Hva gjemmer seg bak termen: La Orquesta típica?

Alle de store tangoutøverne spiller med sitt Orquesta típica. Spiller de alle med det samme orkesteret? Selvfølgelig ikke. Hver bandleder har sitt eget orkester. Termen Orquesta típica brukes over hele Sør-Amerika, men instrumentbesetning avhenger av om vi er på Cuba eller ved Río de la Plata.

Et typisk tango orkester.

Et typisk tango orkester av den litt store typen – 15 mann.

I Argentina brukes det om et tangoorkesteret, som vanligvis består av åtte til tolv personer. Aníbal Troilo debuterte som bandleder, i 1937, med syv medmusikanter og en sanger. De var tre på bandoneon; tre på fiolin; en pianist; en kontrabassist og sangeren Francisco Fiorentino.

Tre år senere, var Troilos typiske orkester utvidet til elleve musikere og to sangere. Troilo, som selv spilte bandoneon, hadde nå utvidet til fem bandoneonister, blant dem en musiker som skulle utfordre musikkformen, og terge på seg alle som allerede hadde bestemt hva tango skulle være – Astor Piazzolla.

Troilo, bandoneist, bandleder og kompositør.

Troilo, bandoneist, bandleder og kompositør.

Troilo regnes som en av de fire store, én av de aller mest inflytelsesrike innen tangoens historie. Han gjorde seg bemerket både som bandleder, musiker og kompositør, en leder som ofte fikk ut det beste i sine musikere og sangere.

De hadde alle sine typiske orkestre: Juan D’Arienzo, Francesco Canaro, Osvaldo Pugliese, Rodolfo Biagi og alle de andre. Antallet musikere og sangere varierte, men grunnbesetningen var ofte lik i La Orquesta típica.

Porsgrunn 25. februar 2017
Roger Hardy

 

Ps. I begynnelsen, på slutten av attenhundretallet, tiden før det typiske orkesteret, var det noen ganger en duo eller en trio, som spilte musikken sin – og ofte spilte de på bordeller.

Bakgrunnsinformasjon: 
http://www.todotango.com/historias/cronica/444/Orquesta-Tipica-Anibal-Troilo/